Ve firmě plné nití a látek se zrodil příběh, který přepisuje pravidla pracovní módy. Dva bratři z Ostravy vzali obyčejné montérky a proměnili je v něco, co by si člověk klidně mohl vzít i na rande. Jejich firma CANIS SAFETY dnes obléká dělníky od Baltu po Balkán a dokazuje, že i v pracovním oděvu se můžete cítit jako král. Vstupte s námi do světa, kde se snoubí bezpečnost s pohodlím a kde i reflexní vesta může být módním doplňkem. Příběh o inovacích, regionálním patriotismu a džínách, které se nosí i mimo staveniště, vypráví generální ředitel Leonard Mynář.
Mohl byste nám krátce představit, co vaše společnost dělá?
Naše společnost se zaměřuje na výrobu a prodej pracovních oděvů, bezpečnostní obuvi a ochranných pracovních pomůcek. Naším cílem je poskytovat kvalitní a spolehlivé vybavení, které splňuje požadavky různých profesních odvětví. Firma byla založena v roce 1993 Jaromírem a Jiřím Ratajovými, dvěma bratry z Ostravy, kteří již více než třicet let společnost vlastní a jsou regionálními patrioty. Společnost začínala s prodejem pracovních oděvů v malém, regionálním měřítku a postupně rozšiřovala svou působnost nejen po celé České republice, ale také v zahraničí. Díky tomuto rozvoji se nám podařilo vybudovat vlastní značku CXS. Více než 50 % našeho sortimentu tvoří dodávky distributorům. Zbylou část tvoří přímý prodej skrze maloobchodní prodejny a také prodej velkým korporátním zákazníkům.
Můžete popsat podrobněji vaše maloobchodní prodejny?
Naše maloobchodní prodejny představují inovativní koncept samoobsluhy, který jsme zavedli jako první na trhu a stali jsme se vzorem pro další prodejce. V současnosti máme v ČR, Polsku a na Slovensku 32 prodejen. Tyto prodejny nejsou tedy jen vzorkovny, ale fungují jako plnohodnotné obchody, kde mají zákazníci možnost nejen si zboží vybrat a vyzkoušet, ale také ho ihned zakoupit. Jednou z hlavních výhod tohoto konceptu je, že umožňuje obléknout více zaměstnanců najednou přímo v prodejně.
Kde oděvy vyrábíte?
Většinu našich produktů vyrábíme pod značkou CXS v Asii. Naši designeři a technologové se aktivně zapojují do návrhu a vývoje těchto produktů. Ještě před samotnou výrobou testujeme předvýrobní vzorky na našich testovacích strojích, a to včetně praktických zkoušek přímo při práci nebo jiné aktivitě. Teprve poté zahajujeme výrobu, během níž naši kontroloři dohlížejí na kvalitu po celou dobu výrobního procesu. Důkladná kontrola kvality je pro nás zásadní, abychom zákazníkům dodali výrobky, které splňují jejich očekávání.
Jak dlouho trvá proces od objednání po dodání?
Proces od objednání po dodání zboží z Asie je opravdu dlouhý a může trvat až osm měsíců. Několik měsíců dopředu si musíme rezervovat výrobní kapacitu a doprava také zabere určitý čas. V poslední době dodací lhůty navíc ovlivňují problémy s dopravou v Rudém moři. Dříve se doprava realizovala zhruba za měsíc, avšak v důsledku aktuální situace musí lodě obeplouvat Afriku, což může samotnou dopravu protáhnout až na 3 měsíce. Například zimní zboží na příští rok často musíme objednávat už v listopadu předchozího roku, i když je složité odhadnout, co se prodá během aktuální zimy a kolik zboží zůstane na skladě.
Jak se změnily trendy v oblasti pracovních oděvů a ochranných pomůcek za tu dobu, co jste na trhu?
Trendy se změnily hodně a neustále se mění. Pracovní oděvy už dávno nejsou jen o jednoduchosti a funkčnosti. Dnes se z nich staly moderní kousky, které spojují styl, pohodlí a prvotřídní materiály. Reflexní prvky, použití elastanu či dalších kombinací syntetických materiálů zajišťují nejen bezpečnost, ale i větší pohyblivost, což z těchto oděvů dělá atraktivní volbu, kterou lidé často nosí i mimo pracovní prostředí.
Co vás osobně přivedlo do tohoto oboru?
Mám ekonomické vzdělání a mým přáním bylo pracovat v oblasti obchodu a managementu. Začínal jsem na obchodní pozici v telekomunikacích, kde většina firem měla v kraji jen regionální pobočky. Brzy jsem pochopil, že pokud chci kariérně růst, musím hledat firmu, která vyvíjí svou činnost z našeho regionu.
Převážná většina firem v našem regionu jsou však výrobní firmy, kde se vyžaduje hlavně technické vzdělání. Hledal jsem tedy firmy, které obchodují a kde bych mohl uplatnit své manažerské dovednosti. Má profesní cesta mě zavedla do společnosti CANIS SAFETY, kde jsem se postupně, díky různým obchodním a manažerským pozicím, vypracoval až na pozici generálního ředitele.
Je nějaký produkt, který máte nejraději?
Je těžké říct, který produkt mám nejraději. V letošním roce jsem si však oblíbil naši novou řadu pracovních džínů. Jsou pohodlné, díky elastanu pružné a mají zesílené části z cordury. Tyto džíny jsou vhodné nejen pro práci, ale i na běžné nošení. Jsou cenově dostupné a mezi našimi zákazníky velmi oblíbené.
Nabízíte i další služby kromě výroby a prodeje pracovních pomůcek?
Ano, máme vlastní šicí dílnu s 60 švadlenkami, kde vyrábíme oděvy na míru pro zákazníky, kteří požadují specifické barevné kombinace, střihy či velikosti. Tento typ výroby je sice nákladnější a časově náročnější, ale umožňuje nám vyhovět individuálním potřebám klientů.
Kromě toho vlastníme potiskovou a vyšívací dílnu s 90 zaměstnanci pracujícími ve třísměnném provozu, kde využíváme různé technologie, jako je sítotisk, digitální transfer, výšivku a další. Tyto služby jsou u firem velmi oblíbené, zaměstnanci nosí pracovní oděvy s logem své společnosti, což firmám poskytuje efektivní reklamu.
To mohu potvrdit. V RESPECT jsme tyto vaše služby využili a byli jsme velmi spokojení.
Móda obecně významně ovlivnila náš byznys. Lidé chtějí nosit oblečení, které je nejen pohodlné, ale i stylové. Ať už jde o obuv, mikiny nebo bundy, dnešní pracovní oděvy často působí jako outdoorové kousky.
Ano, to jsem si přesně říkala. Vypadá to u vás téměř jako ve sportovní prodejně.
Náš hlavní sortiment tvoří certifikované pracovní oděvy a obuv. Nicméně většina těchto certifikovaných produktů dnes již vypadá outdoorově.
Kdo jsou vaši klíčoví zákazníci?
Většinu našeho obratu tvoří prodeje prostřednictvím distributorů, a to nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Polsku a dalších zemích střední a východní Evropy. To dokazuje i sílu naší CXS značky. Distributoři si mohou vybírat z našeho rozsáhlého sortimentu a spoléhat na naše velké skladové zásoby. V těchto zemích máme silnou pozici, české výrobky zde mají dobré renomé. To vychází z dlouhé tradice kvalitních českých textilních produktů a je podpořen i kulturní a jazykovou blízkostí těchto regionů. Vstup na západní trhy, jako je Rakousko nebo Švýcarsko, je pro nás náročnější, protože tamní zákazníci preferují své lokální značky.
Všiml jste si nějakých specifik českého trhu oproti zahraničí?
V Česku byly pracovní oděvy z bavlny vždy velmi oblíbené, postupně se však začaly prosazovat i další materiály a dnes je v našem oboru běžná kombinace bavlny a syntetických materiálů. Na západě tento přechod probíhal dříve a rychleji.
Proč myslíte, že tomu tak bylo?
V oblasti pracovních oděvů má každý materiál své výhody i nevýhody. Bavlna je pohodlná a příjemná na nošení, ale rychleji se opotřebovává a ztrácí barvu. Naopak syntetické materiály lépe drží tvar, barvu a jsou odolnější, takže zvládnou více pracích cyklů. I v Česku se dnes tento trend mění, protože moderní syntetické materiály jsou mnohem pohodlnější než dříve a vydrží déle.
Jak vůbec vznikají nové kolekce?
Naše rozhodování často vychází z požadavků trhu. Inspiraci nám poskytují naši zákazníci, ale mnohdy i zahraniční konkurenti. Existuje mnoho faktorů, které nás ovlivňují, včetně vývoje nových materiálů a trendů.
Máte vlastního módního návrháře?
Máme vlastní designery, technology a zaměstnance zabývající se kvalitou. Výhodou je, že disponujeme vlastní šicí dílnou, kde vytváříme prototypy. Jakmile produkt dokonale “vytuníme”, projde certifikací a následně vybereme vhodného partnera pro sériovou výrobu.
Stalo se někdy, že vás k novému produktu inspiroval požadavek vašeho zákazníka?
Ano, vždy rádi nasloucháme našim zákazníkům a někdy z toho vzejde skvělý nápad. Příkladem může být chladicí ručník, který se používá ve výrobních prostorech bez klimatizace. I já jsem si ho velmi oblíbil a stal se pro mě nepostradatelným společníkem během horkých letních dnů.
Jaký vliv mají na vaše podnikání normy Evropské unie?
Evropská unie vydává spoustu nařízení a norem, které ovlivňují naše podnikání. Tyto normy se neustále zpřísňují, a zavádějí nová pravidla, které ovlivňují jak náš sortiment tak procesy ve firmě. My jako dodavatelé musíme na tyto změny reagovat velmi rychle, abychom byli schopni nabídnout produkty, které jsou v souladu s aktuálními předpisy. Na druhou stranu můžeme této příležitosti využít. Když se objeví nové požadavky, například na inovativní ochrannou obuv nebo oděvy, máme příležitost získat nové zákazníky díky rychlé reakci a uvedení produktů na trh.
Můžete uvést příklad?
Jedním z příkladů jsou ESD obuv a oděvy. ESD označuje elektrostatický výboj, který představuje problém hlavně při práci s elektronikou, kde může dojít k poškození výrobku vlivem statické elektřiny. V minulosti jsme nabízeli pouze základní antistatické oděvy, které chránily zaměstnance, ale dnes je potřeba vyrábět obuv a oděvy, které chrání i samotné produkty. To znamená, že musíme zajistit, aby pracovníci ve výrobě citlivých elektronických zařízení nosili speciální oblečení, které neutralizuje elektrostatický výboj. V některých výrobních závodech dokonce zaměstnanci procházejí detektory, které kontrolují, zda mají správné vybavení.
Jak řešíte rizika v podnikání?
Například spolupracujeme s RESPECTem. RESPECT si dokázal vydobýt výjimečnou pozici díky své profesionalitě, a to zejména v oblasti pojištění pohledávek. V tomto segmentu nabízíte úroveň služeb, kterou nikdo jiný nenabízí. Váš přístup a odbornost v pojištění pohledávek jsou skutečně na špičkové úrovni s přidanou hodnotou.
Existují technologie, které vám zjednodušují práci?
Ano, i my používáme moderní technologie, které nám výrazně usnadňují práci, zejména v oblasti potisků oděvů a šicí dílny. Neustále se snažíme držet krok s dobou a automatizovat výrobu, abychom zefektivnili procesy a zvýšili produktivitu. Například u sítotisku už dnes máme kompletně automatizované stroje, které tisknou rychleji a s menší spotřebou barvy. Obecně je ale v našich dílnách velký podíl ruční práce a stále jsme závislí na lidské zručnosti.
To pro vás může být v budoucnosti problém s ohledem na nedostatek pracovní síly.
To je bohužel realita, se kterou se už potýkáme. V naší šicí dílně je průměrný věk zaměstnanců poměrně vysoký a mladí lidé o tuto práci nemají velký zájem. Je náročné najít nové pracovníky pro šití nebo jiné manuální činnosti. Zkoušeli jsme pracovníky i ze zahraničí ale nesetkalo se to s úspěchem, proto se spíše soustředíme jak tyto procesy automatizovat.
Na začátku jste zmínil, že majitelé jsou regionální patrioti.
Naše společnost vznikla v Ostravě a v tomto regionu jsme také nejsilnější značkou. Když se řekne CANIS nebo CXS, každý si je spojí s pracovními oděvy. Majitelé zde žijí a většina jejich aktivit je spjata s regionem, takže je přirozené, že hlavní podpora směřuje právě sem.
Dlouhodobě finančně podporujeme různé projekty po celé České republice, ale naše srdce je především s místními, jako jsou Baník nebo Vítkovice. Snažíme se regionu vracet to, co nám sám dal.